Isnin, 11 Oktober 2010

Nak rekodkan jugak...

Apa yang nak direkodkan. Jamuan Kesyukuran Aidilfitri hari tu. Walaupun hari ni dah habis Syawal pun dan dah masuk Zulkaedah. Tapi saya nak rekodkan jugak pasal jamuan tu.

Jamuan tu di buat pada Sabtu 16hb Syawal 1431H atau 25hb September 2010M. Hari tersebut sebenarnya adalah hari saya jalani dialisis. Tapi hari itu dikira paling sesuai maka kami putuskan untuk buat jugak pada hari itu. Lagi pun kami nak mulakan pada pukul 3.00 petang. Saya pulak habis dialisis dan sampai ke rumah sekitar pukul 5.00 petang. Jadi tak banyak sangat selisihnya.

Tiba-tiba selepas semua persiapan dibuat ada seorang tetamu yang dikira VIP lah bagi kami iaitu Tuan Hj Mohamad Sabu dan keluarga menyatakan dapat untuk hadir tetapi agak awal iaitu sekitar pukul 12 tengahari kerana sebelah petang beliau akan ke terbang ke Johor kerana ada program di sana.

Inilah yang menyebabkan susunan kami agak 'kelam kabut' sikit terutamanya saya yang sudah tentu 'terlepas' kerana dialisis hanya tamat sekitar pukul 4 petang. Sahabat-sahabat yang sepatutnya mula datang pukul 3.00 petang , ramai yang nak mengambil kesempatan makan bersama Tn Hj Mohamad Sabu dengan datang lebih awal.

Sebenarnya Tn Hj Mohamad Sabu ini adalah saudara di sebelah ayah isteri saya. Mereka panggilnya Pak Ndak manakala anak-anak saya panggilnya Tok Ndak.

Mungkin disebabkan pada hari tersebut ramai yang adakan rumah terbuka, jadi jalan begitu sesak sehingga saya yang sepatutnya tiba di rumah sekitar pukul 5.00 petang hanya sampai pada pukul 6 petang. Jadi saya pun dikira turut terlepas jamuan Aidilfitri di rumah saya sendiri! Saya hanya sempat meraikan beberapa keluarga sahaja kerana kebanyakan mereka telah datang lebih awal.

Apapun tahniah untuk isteri saya. Beliau memang mempunyai seni memasak. Cepat, pantas dan sedap masakannya. Itu yang menyebabkan saya berani mengadakan jamuan hari raya setiap tahun. Bahkan rumah saya memang sentiasa bersedia menerima tetamu pada bila-bila masa sahaja.

Tiada ulasan: