Rabu, 3 Mac 2010

Beberapa wakil rakyat PKR berpaling tadah

Dalam minggu ini berita seorang demi seorang wakil rakyat PKR telah keluar parti dan mengisytiharkan diri mereka sebagai wakil rakyat Bebas selepas katanya hilang keyakinan terhadap pimpinan mereka.

Sebenarnya saya adalah salah seorang yang turut sedih dengan perkembangan ini. Saya hairan kenapa begitu mudah mereka boleh beralih angin. Mengapa orang yang sebegitu boleh duduk di peringkat wakil rakyat?

Kalaulah jiwa yang mudah goyah seperti itu bukankah hanya layak menjadi petugas biasa parti sahaja dulu? Ramai lagi petugas-petugas parti diperingkat bawah lebih kukuh pendirian dan daya juang patut berada di tempat mereka.

Tetapi biasalah orang yang ikhlas dalam perjuangan biasanya tidak menonjolkan diri. Mereka yang ada kepentingan selalu menonjolkan diri kononnya dialah pemimpin tetapi bila datang ujian dia hanyut bersama ujian itu.

Satu lagi saya juga hairan dengan seorang lagi wakil rakyat PKR yang sejak akhir-akhir ini selalu bercanggah dan berbeda pandangan dengan partinya. Walaupun dia belum lagi mengisytiharkan diri keluar dari parti, tetapi tindak tanduknya cukup mengguriskan petugas dan pimpinan parti.

Padahal semua orang tahu sangat bahawa dialah orang yang paling kagum dan menyanjung tinggi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kalau dia berceramah, saya fikir tak ada lagi orang yang begitu memperlihatkan sanjungan begitu tinggi kepada DSAI.

Tapi sejak beberapa bulan kebelakangan ini nadanya sudah berlainan. Cukup menghairankan.

Tiada ulasan: