Isnin, 31 Januari 2011

Kamulah pemenangnya!

Ya, itulah yang hendak saya katakan. Petugas Pas yang dibina oleh pimpinannya dengan ilmu dan tarbiyyah tetap menjadi pemenang dalam PRK Dun Tenang siang tadi walaupun keputusan bertulis SPR mengumumkan Umno/BN yang mendakap majoriti.

Ahhh biarkan Umno/BN itu tenggelam dengan labu-labunya. Bagi saya kemenangan mereka itu tidak ada maknanya berbanding dengan 'korban' yang telah mereka lakukan bagi mempastikan kemenangan. Belum lagi dikira eksploitasi media elektronik, media arus perdana dan jentera kerajaan.

Dalam suasana sebegitu banyak 'tongkat-tongkat' yang dieksploitasi oleh Umno/BN dalam PRK ini, memang tidak ada apa yang patut di senyum lebarkan oleh mereka dengan penambahan sekitar 300 undi sahaja berbanding yang mereka telah capai dalam pilihanraya umum lalu.
Sekaligus ini telah membuktikan bahawa Umno/BN memang bukan lagi sebuah parti yang kuat di Johor (Bahkan di DUN Johor sekarang pun sudah ada 2 ADUN Pas).

Melihat hempas pulas jentera Umno/BN yang turut dibantu TV, Radio dan akhbar utama dan akhbar 'nyamuk' termasuk melibatkan artis-artis dalam PRK tersebut membuktikan Johor bukan lagi tempat yang selesa lagi buat parti itu.

Saya sekali lagi ingin menyatakan rasa teruja dengan kesungguhan petugas-petugas Pas khususnya dan dokongan yang turut ditunjukkan oleh rakan-rakan mereka dari Pakatan Rakyat umumnya. Bekerja dan berkempen dengan penuh semangat dan ikhlas dalam suasana hujan lebat dan banjir di tambah lagi dengan 'perlawanan di padang yang tidak sama rata'.

Mereka yang berkhidmat tanpa diupah, yang hanya datang dari dekat dan jauh semata-mata mengharapkan redha Allah bagi memenangkan calon Pas yang nanti akan membawa suara rakyat Tenang dan gema kalimah Allah di DUN Johor.

Cikgu Normala yang telah mewakafkan dirinya untuk perjuangan Islam Pas. Meletakkan jawatan sebagai seorang guru cemerlang lalu berkhidmat sepenuh masa dengan Pas bukanlah suatu keputusan yang mudah untuk dilakukan kalau ianya bukan daripada jiwa yang ikhlas dan penuh dengan semangat perjuangan.

Tetapi yang dikatakan sebuah perjuangan itu sebenarnya bukanlah semudah yang disangkakan. Bagi pejuang seperti Cikgu Mala sudah tentu 'kekalahan' siang tadi merupakan 'kemanisan' yang hanya dapat dikecapi oleh sang pejuang.

Saya teringat dalam satu kuliah oleh Tuan Guru Hj Abdul Hadi yang menceritakan mengenai bab keikhlasan, dimana beliau membawakan satu kisah seorang Arab Badwi yang hendak diserahkan bahagian ghanimah (harta rampasan perang) selepas tamat menyertai suatu peperangan bersama Rasulullah saw. Bila gilirannya sampai untuk menerima bahagian ghanimah tersebut, beliau berkata kepada Nabi saw, 'Bukan ini yang saya mahu wahai Rasulullah saw, saya mahu supaya ini (menunjukkan anak panah) menembusi leher saya sehingga saya mati syahid'. Lalu Nabi saw mendoakan untuknya. Dalam satu peperangan yang lain Arab Badwi itu ditemui mati syahid dengan anak panah menembusi lehernya!

Sebab itu saya ingin katakan di sini bahawa Cikgu Mala dan petugas Pas, '...kamulah pemenangnya!'

Tiada ulasan: