Khamis, 3 Februari 2011

Terimakasih Allah

Malam tadi kami sekeluarga meraikan Hari Jadi saya di sebuah restoran di Rawang. Turut sama Pak Lang (abang isteri saya) dan anaknya juga Pak Su (adik saya) dan keluarganya. 'Meraikan?' Malu pulak nak gunakan perkataan itu. Sebenarnya bagi saya majlis yang diatur oleh isteri dan anak-anak itu lebih kepada tanda kesyukuran. Manakala buat saya ianya merupakan majlis 'awas!' berpesan dan mengingati betapa usia saya sudah begitu banyak meningkat....44 tahun!

Dalam kedewasaan seperti ini sudah tentu ianya sentiasa membawa saya bermuhasabah, mengira dan menghitung pencapaian diri. Adakah diri ini telah mencapai tahap atau 'benchmark' sebagai seorang umat Muhammad saw yang dikira berjaya. Rasanya masih terlalu banyak yang perlu dilakukan untuk menggapai kedudukan itu.

Kedamaian lewat pagi ini juga mengingatkan saya kepada mak dan ayah. Mak rupanya telah 35 tahun meninggalkan saya manakala ayah telah 27 tahun. Cukup lama. Saya masih ingat bagaimana luluhnya hati bila mak berangkat pergi di saat saya terlalu memerlukan. Ayah pula mengundur diri pada usia saya belum pandai mengarah tujuan dan arah sebuah kehidupan. Semuanya dalam serba ketergantungan.

Kehidupan terpaksa diteruskan. Saya melangkah perlahan mengikut sahaja arus. Tidak tahu apa yang ada dihadapan, bahaya atau sebaliknya. Tetapi Allah Yang Maha Pengasih dan Penyayang tidak meninggalkan saya begitu sahaja. DIA telah membuka jalan untuk saya supaya sukakan kebaikan lalu saya memilih jalan itu. Jalan agama bukan jalan sesat dan 'lagho'.

Hari ini saya telah memiliki sebuah keluarga yang sehingga kini cukup bahagia dan menggembirakan. Saya punyai seorang isteri dan anak-anak yang hebat dan selalu menyejukkan mata.

Lebih mendamaikan bila kami sekeluarga berusaha menjadi keluarga yang soleh. Melalui setiap kesempatan samada dalam usrah kami atau semasa di dalam kereta saya akan sentiasa mengingatkan anak-anak mengenai asas-asas agama yang mesti di genggam kemas. Solat, aurat, pergaulan, akhlak dan macam-macam lagi. Saya juga selalu membawakan kisah-kisah Rasulullah saw, para sahabat dan para pejuang Islam dulu dan kini supaya mereka dekat dengan mereka.

Apapun keseluruhannya saya cukup gembira punyai keluarga ini. Saya berharap kami akan terus istiqomah dalam memilih jalan yang soleh. Kepada keluarga saya, marilah kita bergerak untuk mencapai yang terbaik di dunia dan juga di akhirat. Terima Kasih Allah, Amin.

Tiada ulasan: