Rabu, 9 Februari 2011

Suatu waktu dahulu...

Kadang-kadang saya suka mengajak isteri dan anak-anak mengimbas kembali zaman dulu-dulu saya. Zaman yang saya fikir jauh lebih 'meriah' daripada apa yang sedang dilalui oleh anak-anak saya kini. Betulkah? Mungkin juga saya sebenarnya yang tidak faham makna kemeriahan budak-budak zaman sekarang. Dulukan lain, sekarang dah lain....

Apapun saya tetap ingin katakan bahawa zaman dulu-dulu saya banyak juga laluan yang mendamaikan. Kehidupan saya sebenarnya berjalur-jalur. Jalur sedih, kecewa, berduka, patah hati. Biasalah kan. Tetapi kali ini saya ingin bicarakan jalur kemeriahan, gumbira dan riang ria....hooray! Sihat ke aku ni?

Antaranya permainan di masa lapang. Permainan ini bukan 'permainan tradisi', tidak menggunakan battery atau 'remote control'. Permainan yang diasaskan? oleh seorang abang di kampung itu....Lotik. Ini adalah nama glamour sahaja, nama sebenarnya saya pun tak tahu. Lotik seorang yang berfizikal sihat, kacak jugak tetapi 'kurang cerdik'. Dia baik, rajin cuma tidak disekolahkan.

Permainan ini berkisar kepada kisah dua kumpulan. Satu kumpulan jahat yang merosakkan, manakala satu kumpulan lagi ialah kumpulan baik, hero yang mesti dimenangkan. Yang diperlukan ialah seikat kayu-kayu sebesar ibu jari mewakili kumpulan 'jahat' tadi, dan seikat kayu lagi biasanya yang lebih keras memegang watak-watak penyelamat dan hero.

Lotik sebagai 'Tok Dalang' dalam cereka ini. Kadang-kadang ianya mengkisahkan pertembungan seperti dalam kisah-kisah pahlawan Melayu lama, dan yang paling syok bila ianya berlatarbelakangkan kisah pertarungan pahlawan shoulin di negeri China.

Permainan ini dimainkan di belakang rumah saya kerana di situ redup. Tak kurang 6 batang pokok ciku yang besar dan rendang di situ menjadikan ianya pentas yang paling sesuai dengan menjadikan akar-akar ciku yang meliar sebagai set paling dramatis lah.

Selepas watak-watak tadi (ranting-ranting kayu) di letakkan mengikut kedudukan yang sesuai berdasarkan cereka yang hendak disampaikan, maka kemuncaknya ialah 'pertarungan' pun bermulalah dengan cukup dramatik sekali ditambah dengan muzik latar yang keluar daripada mulut 'Tok Dalang'.

Permainan tamat bila semua watak-watak jahat patah atau tercampak jauh entah ke mana. Tersangkut atas pokok ciku pun ada....kah..kah...kah..

Watak hero yang diwakili oleh kayu yang lebih keras akan di simpan untuk episode berikutnya pada hari yang lain pulak.

Penonton jangan cakaplah, berderet.

Bila Lotik tak datang, MC kot, kita orang lah pulak akan bukak panggung sendiri. Tapi tetap tak sehebat panggung Lotik, yang padat dengan aksi, daya imaginasinya yang begitu menakjubkan dan kemenangan akan tetap diberikannya kepada pejuang kebaikan dan keadilan. Lotik tak cerdik tetapi dia tidak sekali-kali membiarkan watak jahat menang.

'Scene' bulan puasa juga menarik untuk dikongsikan. Setiap tahun dalam bulan Ramadhan ada harinya, anak-anak Wan Jasin akan pulang berkumpul di rumah untuk sama-sama berbuka dan bersahor beramai-ramai.

Makanan jangan ceritalah banyak sungguh. Masa tu tak dak lagi Bazar Ramadhan. Semuanya di masak secara gotong royong. Cukup meriah. Yang paling best tu suasana makan sahor ramai-ramai.

Pelita minyak tanah berpuluh-puluh dipasang di sekeliling rumah. Selain daripada pelita yang dibeli siap, ayah juga buatnya dengan buluh. Masa tu pulak belum ada larangan bermain bunga api dan mercun. Apalagi, berdentam dentumlah.

Budaya buat kuih raya pada waktu itu benar-benar menjadi medium ukhwah dan silaturrahim sesama ahli keluarga dan jiran tetangga.

Saya tidak pasti samada patutkah kemeriahan seperti itu dinilai semula supaya ianya boleh diamalkan kembali dengan beberapa 'pembetulan' di sana sini. Sebab saya lihat Ramadhan hari ini disambut sedikit kaku dan 'hilang' suasananya.

Tiada ulasan: