Ahad, 27 Februari 2011

Tunai tanggungjawab...

Baru balik daripada Mesyuarat Agong Pas Cawangan. Alhamdulillah kerana dapat hadir sekaligus menunaikan tugas penting kepada jamaah. Kami hadir bertiga, saya isteri dan anak yang sulung.

Ucapan Ketua Cawangan, Sdr Zakaria Awang cukup mengesankan. Padat, penuh dengan misi dan visi, cukup mendasar, mudah difahami, di garap dengan pengalamannya yang panjang dalam perjuangan, ternampak keikhlasannya, kefahamannya yang mendalam terhadap modul tarbiyyah sudah cukup untuk saya katakan bahawa beliau memang layak dikekalkan sebagai ketua untuk sessi 2011-2013.

Setiap kali Sdr Zakaria bercakap dalam majlis seumpama, saya pasti memerhati isinya dengan penuh minat. Berterus terang, sekali sekala dengan sindiran yang cukup tajam tetapi penuh hati-hati dan boleh diterima. Itulah kelebihannya. Dalam hati kecil berkata, ucapannya memang patut di hafal. Point-point yang di kemukakan memang merupakan inti yang mesti ada dalam jiwa ahli-ahli Pas.

Sebagai orang lama yang dulunya bergiat aktif di Ampang dan banyak menerima tarbiyyah langsung daripada pimpinan Pas yang berkaliber di sana sudah tentu keterampilan hujahnya cukup praktik dan jelas sekali.

Bila beliau mengupas mengenai dengan sejarah perjuangan Pas sebagai parti politik dan dakwah, walak dan siqah kepada pimpinan, memahami al-awwaliyat, bertindak pro-aktif dalam perjuangan, meningkatkan ukhwah dan kasih sayang, ujian dan mehnah dalam perjuangan, tahaluf siyasi, seruan supaya ahli-ahli berani ke depan kerana kita adalah organisasi yang sah di sisi undang-undang menjadikannya suatu silibus yang cukup lengkap untuk menjadi pegangan paling asas kepada pendokong Pas Cawangan.

Mesyuarat tadi telah dirasmikan oleh Bendahari Pas Kawasan Hulu Selangor. Ucapannya juga baik, penuh dengan pengalaman yang wajar menjadi contoh.

Kehadiran kami bertiga ke mesyuarat atas niat untuk menunaikan tanggungjawab terhadap perjuangan akhirnya dengan berat hati menerima amanah baru. Saya sebagai Pengerusi Tetap, isteri dipilih sebagai Ketua Urusan Muslimat manakala Anis anak sulung saya dipilih jugak sebagai AJK Pas Cawangan.

Mudah-mudahan Allah memberkati dan sentiasa memberikan pertolonganNya.

Tiada ulasan: