Jumaat, 4 Mac 2011

2 PRK : Tak mampu debat....kacau dan ugut!

PRK Merlimau di Melaka dan PRK Kerdau di Pahang telah sampai ke kemuncaknya bila 2 hari lagi pengundi di 2 DUN tersebut akan keluar untuk membuang undi bagi memilih wakil mereka.

Sekali lagi saya seperti pada PRK Tenang di Johor baru-baru ini menyeru supaya pengundi memberikan undi mereka kepada calon Pas jika mereka mahu kawasan mereka mendapat perhatian istimewa daripada semua pihak. Selain daripada pelbagai projek yang akan membanjiri kawasan mereka (kerana BN akan berusaha melambakkan projek mereka di kawasan yang mereka kalah bagi tujuan merampasnya kembali) pengundi di kawasan itu akan di catat oleh sejarah sebagai pahlawan dan wira. Tak percaya cubalah menangkan Pas di 2 DUN berkenaan!

Yang mengejutkan perhatian saya pada 2 PRK ini ialah laporan mengenai sikap agresif dan samseng yang dikira melampau di pamerkan oleh petugas BN sehingga ada pentas ceramah yang cuba dibakar, kereta yang dipecahkan cermin, paku-paku ditaburkan bagi tujuan merosakkan kenderaan yang hadir ke ceramah PR, ugutan yang meluas termasuk kejadian kereta Dato' Seri Anwar ibrahim dikepung dan dibaling batu.

Saya termenung seketika. Bagaimana zaman canggih ICT ini boleh ada manusia yang masih berfahaman begitu 'rimba'. Bukankah pilihanraya dalam sistem demokrasi menyediakan pentas yang betul untuk menegakkan dan melobi dasar perjuangan masing-masing. Lebih-lebih lagi antara peristiwa di atas berlaku di 'Negeri Maju' seperti Melaka? Apakah ini yang sering di katakan orang sebagai negeri maju tetapi pemikiran rakyatnya jauh di tengah hutan belantara!

Memang saya hairan. Pada peringkat awal semboyan PRK Merlimau contohnya di tiupkan. Saya masih ingat bagaimana KM Melaka, Ali bersedia untuk berdebat dengan Pas. Apabila cabarannya di sahut, Ali mengubah sedikit format debatnya, dengan katanya dia bercakap di pentas sini manakalah Pas pulak bercakap di pentas seberang. Ini debat fesyen apa pulak ni? Jauh-jauh.

Memanglah kalau kita membaca serah dan sejarah lampau, bila pemerintah yang korup tidak mampu untuk berhujah dan berdebat secara sihat, mereka akan lawan dengan cara menakut-nakutkan, ugut dan tangkap.

Apapun saya turut berdoa semoga petugas Pas khususnya dan PR umumnya akan tetap bertahan dan teruskan serangan. Semoga Allah memberikan kemenangan. Takbir!

Tiada ulasan: