Rabu, 9 Mac 2011

Apapun tahniah kepada yang telah mengundi Pas...

Selepas 3 hari baru nak sembang pasal keputusan 2 PRK. Walaupun saya dan seluruh pendokong gerakan Islam mengharapkan pengundi di 2 DUN berkenaan membuat kejutan tetapi ternyata harapan itu masih tinggal sebagai harapan sahaja.

Memanglah petunjuk atas kertas masih berpihak kepada Umno/BN dalam PRK tersebut, tetapi tidak menjadi kesalahan bahkan memang kita dituntut supaya selalu membayangkan kejayaan dalam seluruh tugasan kita.

Saya masih lagi tertarik dengan angka sokongan kepada Pas dalam 2 PRK tersebut. Yang mana kedua-duanya membayangkan bahawa jumlah sokongan kepada Pas masih dianggap tidak berganjak berbanding dengan keputusan PRU 2008. Dalam keadaan seluruh kekuatan jentera kerajaan digunakan oleh Umno/BN termasuk media cetak dan elektronik, penyokong Pas tetap kental mempertahankan maruah undi mereka. Inilah sudut pemerhatian yang cukup menakjubkan!

Seperti sidang akhbar Tuan Hj Yuhaizad, calon Pas Merlimau katanya antara lain walaupun kalah beliau bersyukur kerana dibelakangnya masih ada lebih 2000 orang yang tetap setia dengan perjuangan Pas.

Saya yakin sekiranya Pas berjaya me mobilisasi tenaga penyokongnya yang hebat itu di mana-mana tempat di negara ini, bukan sesuatu yang pelik Pas akan menggantikan Umno/BN dalam PRU yang akan datang ini.

Kata seorang teman saya, 2000 pengundi Pas di DUN Merlimau hanya perlu mencari setiap seorang satu sahaja pengundi baru Pas di situ sebelum PRU akan datang. Menjelang PRU ke-13, DUN Merlimau sudah ada 4000 pengundi Pas! Itu teori kawan saya. Mustahilkah?

Sesiapa yang menjengok akhbar-akhbar perdana dan menjeling paparan TV3 khususnya akan menyangka bahawa pertandingan di 2 PRK tersebut adalah pertandingan 1 penjuru. Mana tidaknya hanya berita calon Umno/BN sahaja yang dilapor secara positif. Temuramah dan bual bicara pun hanya untuk mereka sahaja. Bukankah itu namanya pertandingan 1 penjuru?

Memang itulah resam dalam demokrasi ala Umno/BN. Media ini semakin menggila bila musim pilihanraya. Tolak tepi segala etika yang penting ‘tuan-tuan’ kita dimenangkan. Malang sungguh demokrasi negara kita.

Saya pun dah lama tak tengok. Kat rumah pun saya tak letak TV kat ruang tamu, saya letak di dapur sana. Saya tak tergamak nak letak ‘tong’ propaganda tu kat sudut paling mahal dalam rumah saya. Tempat tu saya lebih suka letakkan Al-Quran dan buku-buku yang lebih berfaedah.

Sama juga dalam hal penggunaan tempat-tempat awam seperti dewan orangramai, stadium atau lapangan awam. Selepas Pakatan Rakyat menang beberapa negeri semua pihak dibenarkan menggunakan tempat-tempat awam ini jika mereka mengikuti prosedur dan membayar yuran penggunaannya. Sebelum ini (masa mereka memerintah) Umno/BN tidak membenarkan dengan pelbagai alasan sehingga tempat awam seperti ini hanya dieksploitasi oleh mereka sahaja.

Sebab itu rakyat wajib mengembalikan demokrasi negera ini mengikut piawaiannya yang sebenar. Caranya ialah dengan memberi mandat kepada Pakatan Rakyat yang terasnya Pas untuk memimpin negara.

Saya yakin rakyat akan menemukan sebuah kehidupan yang jauh lebih sejahtera dan sebuah negara yang mengutamakan hak rakyat.

Apapun seperti biasa, saya tetap memberikan 5 bintang kepada seluruh pimpinan Pas, pendokong dan penyokong mereka.

Tiada ulasan: