Ahad, 13 Februari 2011

Oh...Harakah

Sebentar tadi ada berita baru yang diupload dalam http://www.harakahdaily.net/ bertajuk 'Pas Wilayah Perkukuhkan Skuad Media'. Bila membaca tajuk tersebut saya sedikit teruja kerana sebagai mereka yang berada di 'grass root' saya cukup terasa perkara ini perlu diberikan perhatian yang lebih baik oleh Pas. Kegagalan mengendalikan media menyebabkan perjuangan yang suci untuk menegakkan kebenaran dan keadilan menjadi begitu terganggu.

Hari ini perkembangan media baru begitu hebat sehingga media arus lama semakin menyusut sambutan dan jualannya. Sudah tentu cabaran utama wartawan kita selepas ini ialah meningkatkan mutu pemberitaan dan berada dekat dengan komuniti setempat.

Walaupun berita baru itu tadi adalah mengenai Seminar Kewartawanan yang membincangkan mengenai cara penulisan berita yang baik, cara mengendalikan kamera atau melahirkan lebih ramai pemberita amatur dikalangan ahli-ahli Pas Wilayah, tetapi satu lagi bab yang perlu di seminar dan di wacana semula ialah mengenai edaran akhbar Harakah.

Perbincangan mengenai pengedaran akhbar Harakah ini sebenarnya bukan baru. Ianya selalu dibangkitkan oleh pimpinan Pas dipelbagai peringkat. Bermacam formula juga telah turut dikemukakan. Cuma saya tidak pasti setakat mana tindakan yang telah berjaya diambil dan 'progress' projek ini.

Dengan edaran Harakah yang dikatakan sekitar 40 ribu naskhah setiap keluaran adalah dikira tidak patut jika dibandingkan dengan jumlah keahlian Pas sahaja yang berada di sekitar 1 juta orang. Saya katakan 'tidak patut' itu lebih ditujukan kepada ahli-ahli Pas.

Sebab itu saya sekali lagi ingin bersama-sama mengangkat semula seruan pimpinan kita supaya gerakan besar-besaran terhadap kesedaran membeli akhbar Harakah oleh ahli-ahli mesti digerakkan segera.

Saya masih ingat sewaktu akhbar ini diedarkan sendiri oleh pihak ahli melalui cawangan-cawangan. Semangat, keazaman untuk mempastikan setiap keluaran sampai di pintu ahli-ahli, tak kurang juga pengedar-pengedar yang 'cengei' memaksa ahli-ahli membeli setiap keluarannya. Edaran akhbar Harakah juga menjadi salah satu agenda dalam usrah. Dibincang bagaimana perjalanan edaran di cawangan, berapa banyak yang berjaya di edarkan, ada tak pelanggan yang baru minggu ini. Kehadiran setiap keluaran Harakah sentiasa dinanti-nantikan oleh ahli. Kalau mereka tak baca pun mereka beli 'untuk derma kepada jamaah'.

Tetapi hari ini semua itu sudah menjadi semacam kenangan sahaja. Terlepas beberapa isu keluaran Harakah sudah menjadi kebiasaan. Saya pernah bertemu ada ahli Pas yang ada jawatan agak tinggi diperingkat Kawasan langsung tidak membeli Harakah. Sangat menyedihkan. Bagaimana dia boleh memahami arahan-arahan baru pimpinan atau mampu menjadikannya seorang pemimpin yang matang, yang bergerak sama alunannya dengan pimpinan di peringkat pusat kalau dia tidak membaca Harakah? Bagaimana pula hendak menjayakan satu cadangan lain supaya selepas baca Harakah jangan simpan di rumah sebaliknya sedekahkan di tempat awam seperti di kedai kopi atau hadiahkan kepada jiran sebelah kalau dia sendiri culas membeli Harakah.

Pernah juga saya terserempak ada cawangan yang keluarkan risalahnya sendiri untuk edaran komuniti mereka. Usaha ini memang bagus, tetapi bagi saya mengedarkan akhbar Harakah itu sendiri di komuniti lebih bagus dan mudah berbanding setiap kali kita terpaksa berfikir mencari isu dan bahan untuk di cetak dan diedarkan. Akhirnya risalah hanya sempat beredar sekitar beberapa keluaran sebab dah tak larat nak buat.

Seorang teman memberitahu saya, katanya beliau dah lama tak beli Harakah sebab dah cukup membacanya melalui harakahdaily. Saya katakan kepadanya saya pun baca harakahdaily tetapi tak tergamak kalau tak beli jugak edisi Harakah bercetak.

Apa yang hendak saya sarankan dihujung ini ialah kita lakukanlah sesuatu untuk menambah jualan/edaran akhbar ini. Buat lah apa yang patut, para simpati, penyokong, pendokong, cawangan, kawasan, negeri dan pusat lakukanlah mengikut skala mereka masing-masing.

Tulisan ini hanya untuk satu tujuan. Merayu semua ahli Pas membeli dan membaca akhbar Harakah.

Tiada ulasan: