Sabtu, 26 Februari 2011

Konon hebatlah tu....

Setiap petang saya akan menjemput anak dan beberapa anak jiran pulang sekolah. Saya menguruskan sekolah menengah manakala isteri mengambil anak dan anak jiran di sekolah rendah. Kira itulah rutin saya sekarang. Sessi tengahari pulak diuruskan sepenuhnya oleh isteri saya kecuali pada hari-hari yang saya tidak menjalani dialisis di hospital.

Seperti sekolah menengah yang lain, sekolah anak saya itu juga dilanda gejala sosial yang menyakitkan mata. Sambil menghantar atau menunggu mereka pulang, bukan sesuatu pemandangan yang asing bila terdapat pelajar yang masih memakai pakaian seragam sekolah merokok. Bukan menyorok atau dibalik-balik pokok ke. Tapi di khalayak umum. Berhampiran pintu utama masuk ke kawasan sekolah!

Lagak mereka kononnya hebatlah tu. Sudah dewasa sangatlah tu. Banyak bijik mata ibu dan bapa yang memandang, melihat gelagat hodoh dengan pandangan menyampah dan meluat. Tetapi mereka tetap dengan gaya dan lagak kebodohan membinasakan diri sendiri.

Macamana saya tak katakan mereka ini bodoh dan dungu. Dulu zaman arwah bapa saya merokok ini dianggap sebagai lambang kehebatan, macho lah gamaknya. Mereka yang merokok seperti seorang lelaki sejati. Tetapi zaman telah berubah jauh. Merokok pada hari ini adalah tabiat paling hodoh, kotor dan menjijikkan. Masyarakat sudah cukup tidak selesa dan benci akan tabiat tersebut. Tempat-tempat himpunan awam termasuk hospital pun sudah menjadi zon larangan merokok. Jadi apa perlu lagi hendak berbangga dengan tabiat tersebut?

Di sudut yang lain pulak saya sering melihat beberapa pelajar perempuan bertepuk tampar dengan pelajar lelaki. Bergurau senda, berpakwe dan bermakwe lah kononnya tu. Ini satu lagi pemandangan yang cukup menghiris. Apa nak jadi dengan generasi ini. Dia berbangga nak tunjuk yang dia ada makwe atau pakwe. Paling menyakitkan hati bila bas mereka sampai, cara mereka hendak berpisah ialah dengan si betina tadi mencium tangan si jantan! Ya Allah betapa rosaknya mereka.

Mata ibu dan ayah mana yang sanggup melihat kehancuran nilai seperti itu. Saya sengaja menjegel mata tanda marah dan benci dengan aksi mereka. Ada juga yang mungkin takut dan mula beredar tapi ada yang buat tak paham bahkan lebih berlagak lagi.

Kata anak saya pihak sekolah memang ada memohon bantuan surau-surau berhampiran untuk turut memantau situasi ini. Memang saya jugak ada melihat pada waktu-waktu tertentu ada beberapa 'orang surau' yang mengambil giliran memantau pelajar-pelajar ini diluar kawasan sekolah. Syabas dan tahniah saya ucapkan bagi pihak semua ibubapa.

Dalam diam saya berdoa jadikanlah aku seperti sahabat aku Ibrahim atau munculkan lebih banyak Ibrahim di sini. Anda tak kenal Ibrahim kan. Tak apalah, tak perlu saya panjangkan. Perenggan akhir ini memang hanya untuk yang kenal Ibrahim sahaja. Maaf ye.

Tiada ulasan: