Sabtu, 12 Februari 2011

Back to the basic...

Selepas sekeluarga menghabiskan bacaan Al-Mathurat yang merupakan agenda mingguan kami, anak-anak terus mengambil 'posisi' mereka sendiri. Ada yang menyemak kalau-kalau ada kerja sekolah yang perlu dibereskan, membantu membasuh pinggan mangkuk di dapur, menseterika pakaian dan si bongsu pulak sekejap di dapur sekejap ke depan entah apa yang dicarinya. Itu lah yang dikatakan oleh isteri saya 5 orang anak, 5 perangai.

Saya dan isteri masih belum berganjak di tempat solat, bersembang sambil memerhati dan mendengar cerita anak-anak.

Kak Iman anak ke-2 saya yang sedang menseterika pakaian cuba mendapatkan pandangan mengenai masalah rakan sekolah yang diadukan kepadanya siang tadi. Pelajar tersebut mengadu tentang sikap bapanya yang sudah berubah sikap menjadi seorang pemarah dan pembengis. Semuanya sudah tidak kena di rumah. Ada sahaja yang tak betul. Dulu bapanya tidak begitu tetapi sejak beberapa bulan kebelakangan ini sikapnya sudah begitu berubah. Solat pun sudah tergamak ditinggalkan.

Dia cukup sedih dengan apa yang berlaku dalam keluarganya. Semua adik beradik termasuk ibunya tidak berani untuk menegur. Silap haribulan tangan naik ke muka. Takut!

Kata pelajar itu lagi punca bapanya berubah sikap ialah ada kaitan dengan jirannya yang merupakan seorang isteri yang ditinggalkan suaminya. Mungkin dicerakan agaknya. Tak pasti.

Di blok dan taman tempat beliau tinggal sebenarnya mengamalkan amalan kejiranan yang boleh dikatakan bagus. Mereka selalu mengadakan perkelahan dan riadah bersama. Jadi mungkin agak kurang 'pengawasan' dan tidak mengambil berat tentang 'batasan syarak' menyebabkan suasana seperti itu berjaya membibitkan sesuatu perasaan bapanya terhadap 'janda' tersebut. Ataupun si 'janda' berjaya menarik perhatian si 'bapa'. Salah satulah. Itu tanggapan pelajar tersebut.

Memang sukar juga untuk memberikan jalan keluar kepada pelajar yang cukup tertekan dengan apa yang sedang menimpa keluarganya. Oleh kerana Kak Iman merupakan pengerusi PRS (Pembimbing Rakan Sebaya) di sekolahnya maka ini adalah antara masalah yang perlu dibantunya dan menawarkan nasihat supaya rakan pelajar tadi bertindak dengan cara yang betul.

Walaupun agak susah Kak Iman untuk berkongsi cerita rakan pelajar yang mengadu kepadanya kerana untuk menjaga etika dan privasi tetapi selepas saya katakan kepadanya bahawa tidak ada salahnya jika untuk mendapatkan pandangan demi kebaikan lalu cerita-cerita seperti ini sampai juga kepada saya.

Memang menyedihkan, belum lagi kisah keruntuhan akhlak dan moral pelajar yang telah menjadi rahsia umum. Dulu kisah-kisah seumpama ini hanya dilakonkan diTV atau dibaca dalam cerpen dan novel sahaja, tetapi rupanya kini telah benar-benar terangkat ke alam 'real'.

Apa yang saya sarankan kepada Kak Iman supaya memberitahu kepada rakan pelajar tersebut bahawa 'tidak perlu lakukan apa-apa kepada bapanya' atau bak kata orang jawa 'nothing to do with her father'. Sebab bak kata P. Ramlee pulak 'Ini boleh mendatangkan marah!'.

Yang perlu dilakukan ialah 2 perkara ini dahulu. Dan ini tidak langsung ada kena mengena dengan bapanya.

1) Pujuk diri, ibu dan ahli keluarga lain patah balik kepada agama. Solat, baca Quran dan pelihara aurat. Kalau memang sudah solat tingkatkan dengan solat berjamaah bersama ibu. Kalau memang sudah pandai baca Quran cubalah bacanya di tengah malam kerana mukjizat bacaan quran pernah melembutkan seorang insan berdarah panas seperti Umar Al Khattab! Peliharalah aurat kerana kalau kita pelihara apa yang Allah minta dipelihara, Allah akan pelihara kita dan keluarga kita. InsyaAllah. Seterusnya beristiqomahlah.

2) Cuba tinjau-tinjau rumah kita semula. Mungkin rumah kita tidak bersih, bersepah atau kurang terurus. Ruang tamunya, dapurnya, bilik airnya, tandasnya, bilik-bilik tidurnya dan halaman rumah. Semua sudut-sudut ini tolonglah dibersihkan, diatur semula dan diberi perhatian lebih. Kalau boleh wangikan rumah. Makan minum pun perlu diaturkan semula. Menghidang makanan dan persembahan meja makan yang lebih menarik. Cuba jengah rumah jiran lain mungkin banyak yang boleh kita tiru dan belajar mengenai sebuah kediaman yang selesa, bersih dan mendamaikan. Pelik ya, apa kena mengena rumah bersih dengan masalah tadi. Saya tak mahu jawab soalan ini, cubalah buat. Dan jangan lupa seperti biasa beristiqomahlah.

Apa akan jadi dengan si bapa tadi nanti. Saya pun tak tahu. Tetapi selepas kita dapat usahakan 2 perkara di atas, saya fikir bapa mana yang tidak tersentuh hati. Mudah-mudahan dia akan berfikir untuk berpatah balik.

Kalaupun (kalau) penghujungnya si bapa mengambil langkah berundur dari keluarganya dan memilih untuk mencuba hidup baru dengan si 'janda' tadi, katakan kepada rakan pelajar tadi bahawa beliau, ibu dan keluarganya terimalah ketentuan itu dan bersyukur kerana mereka sekeluarga telah mempunyai hidup baru, hidup beragama. Tak apalah, Allah tetap bersama.

Dengan 2 penanda aras yang saya kongsikan kepada Kak Iman di atas, saya yakin ianya sesuatu yang praktikal dan boleh dilakukan. Bagaimanapun seperti biasa saya selalu berpesan kalau kita memberi nasihat dan pandangan, ianya adalah sebenarnya untuk diri kita sendiri. Kita sebenarnya ingin 'berkongsi' sahaja.

Apapun ini adalah nasihat saya buat rakan pelajar Kak Iman supaya dia bertindak ke 'dalam', kembali kepada asas semula atau kata sorang jawa lagi sebagai 'back to the basic'. Adapun sikap-sikap dan tindakan lain patut dimainkan oleh jiran-jiran, pihak surau, rakan taulan, kaum kerabat untuk menyelamatkan keluarga ini. InsyaAllah.

Tiada ulasan: