Ahad, 20 Februari 2011

Tolonglah kasihankan mereka...

Sedang saya menunggu isteri untuk membuat bayaran mengisi petrol di Esso Bandar Bukit Sentosa, saya melihat lagi kelibat seorang remaja perempuan sedang menghulurkan resit derma kepada sesiapa sahaja yang singgah untuk mengisi petrol di situ.

Ini bukan kali pertama saya melihat remaja perempuan atau kadang-kadang kanak-kanak lelaki juga turut mengambil giliran untuk menjual CD atau kalendar untuk derma sekolah 'tahfiz' mereka. Bila ditanya mereka memberitahu datang daripada Kedah.

Dengan pakaian yang begitu sederhana, wajah yang keletihan menyebabkan saya memang tidak sampai hati untuk memberikan sesuatu kepada mereka. Biasanya saya tidak akan membeli CD atau apa-apa yang mereka 'jual' tetapi saya katakan , ini Pakcik sedekah untuk anak sahaja. Saya memang tak sampai hati.

Mereka semua sebaya dengan anak-anak saya. Bagi saya memang tidak patut mereka di minta melakukan 'tugasan' tersebut, di saat rakan sebaya mereka ketika itu sedang berehat dihujung minggu, mengulangkaji pelajaran atau mungkin sedang bersantai dengan keluarga.

Walau apa niat sekalipun di pihak sekolah, saya fikir sangat tidak patut mereka di beri tugas 'berat' seperti itu. Saya biasa melihat bagaimana anak-anak kecil ini di jeling marah, di 'interview' panjang, di layan dengan begitu menyakitkan hati dan di 'herdik' kerana hanya memohon sumbangan bagi pihak sekolah mereka.

Kadang-kadang saya ingin sekali mencadangkan kepada pihak sekolah 'tahfiz' tersebut supaya 'upgrade' sedikit cara mereka meminta derma kalau pun hendak menggunakan khidmat anak-anak tadi. Contohnya sediakanlah untuk mereka 'uniform' yang sesuai. Cuba lihat bagaimana pasukan ber'uniform' seperti Saint John Ambulance, Pengakap atau Bulan Sabit Merah melakukan tugasan yang sama.

Mereka pergi dengan 'uniform' tertentu. Dan ini sekaligus menjadikan penampilan mereka bukan dengan muka 'meraih' simpati tetapi dilihat sebagai untuk membantu menambah tabungan persatuan mereka. Manakala kita sebagai penderma lebih dapat menerima kehadiran mereka dengan lebih terbuka.

Sekali lagi saya ingin katakan bahawa hati kecil saya memang tidak menyetujui anak-anak tadi diberikan tugas seperti itu, tetapi jika pihak sekolah tersebut mempunyai alasan mereka sendiri saya berharap sangat tolonglah 'upgrade' pendekatan mereka sekurang-kurangnya seperti apa yang saya cadangkan tadi. Saya yakin kalau ini boleh di buat, anak-anak tadi akan tampil dengan lebih ceria dan jati diri yang tinggi. Bukan lagi dengan penampilan lama yang penuh dengan kelesuan, tidak bersemangat dan sekadar meraih simpati.

Saya adalah antara ibubapa yang cukup 'tertekan' dengan pemandangan tersebut kerana kami juga punyai anak yang seusia mereka. Tolonglah kasihankan mereka.

Tiada ulasan: