Isnin, 24 Mac 2008

BR stabil, BN berantakan!


DUA hari sebelum ‘hari pembuangan undi’ saya ada membuat ‘posting’ ke blog ini menceritakan suasana mutakhir yang dapat saya kesan dan rasai. Ternyata selepas keputusan pilihanraya ke-12 diumumkan, ‘bacaan’ saya itu rupanya menjadi kenyataan.

BN tersungkur di 5 negeri malah 6 negeri jika WP dikira sebagai sebuah negeri! Di peringkat pusat BN gagal memperolehi 2/3 majoriti.

Hari ini sudah masuk hari ke 16 keputusan pilihanraya ke-12 diumumkan. Sedang pimpinan kerajaan negeri yang baru di bentuk oleh Barisan Rakyat giat meneliti rekod dan fail yang ditinggalkan oleh kepimpinan BN sebelum ini, rakyat Terengganu masih tertanya-tanya siapakah bakal menjadi MB mereka. Krisis perlantikan MB Terengganu telah berlarutan begitu lama apabila MB lamanya Datuk Idris Jusoh tidak mahu juga menyerahkannya kepada ‘qada dan qadar’ bagi menghentikan terus isu ini.

Ya lah sebelum ini Datuk Idris berkata beliau akan terima apa sahaja keputusan istana sebagai qada dan qadar. Tetapi bila keputusan di buat lain pula cakapnya. Sekarang ini bukan sahaja cakap-cakap pasal qada dan qadar, tetapi cakap-cakap derhaka sudah galak dikumandangkan terhadap istana.

Waktu Kerajaan Negeri Perak berjaya dibentuk dengan penuh bergaya, Kerajaan BN di Perlis mengalami krisis perebutan jawatan MB yang serius. Kali ini ‘derhaka’ kepada raja yang di sorak terhadap DAP di Perak oleh Umno lebih parah dan serius melanda batang tubuh Umno di Terengganu. 22 Adun BN yang dipimpin Umno memboikot calon MB yang direstui istana di Terengganu.

Biarlah si Lunchai terjun bersama labu-labunya.

Apa pun syabas diucapkan kepada kepimpinan Barisan Rakyat yang dilihat semakin matang dan padu. Saya percaya dengan ‘kelayakan’ yang cukup, pimpinan Barisan Rakyat akan mampu menjadikan negeri yang mereka kuasai sebagai negeri yang berkebajikan. Rakyat akan mendapat faedah terus dari hasil kekayaan bumi ini.

Satu hal yang saya fikir perlu diberikan perhatian besar oleh pimpinan ialah sumber maklumat. Kita memang perlukan sebuah akhbar harian yang besar sebagai saluran maklumat kepada rakyat.

Minggu lepas saya ada terbaca bagaimana Datuk Seri Anwar Ibrahim ada memaklumkan kepada umum untuk menerbitkan akhbar seperti ini. Katanya dana tertentu daripada 5 negeri ini akan digunakan untuk tujuan penerbitan akhbar tersebut. Saya fikir ini merupakan satu usaha yang wajar sangat di segerakan kerana akhbar dan media BN sudah pun memulakan kempen mereka untuk memenangi semula hati rakyat.

Terlalu banyak penjelasan yang perlu disampaikan kepada rakyat. Jangan dilengahkan!

Tiada ulasan: