Rabu, 5 Mac 2008

Apakah ini petanda kejatuhan BN?


Dua hari lagi rakyat Malaysia akan menunaikan tanggungjawab mereka untuk memilih kepimpinan negara dalam Pilihanraya Umum ke-12.

Menjelang pembubaran parlimen lebih dua minggu yang lalu, saya tidak dapat rasakan apa-apa gelombang atau petunjuk bahawa pilihanraya kali ini ‘istimewa’ berbanding yang sudah-sudah.

Apa yang dirasakan pada waktu itu hanyalah ‘kelesuan’ rakyat dan ‘ketidakpedulian’ mereka terhadap apa jua isu berbangkit di sekeliling mereka.

Tetapi selepas hari Penamaaan Calon, suasana mula berubah. Rakyat yang ‘lesu’ tiba-tiba seperti pulih daripada demam. Masyarakat India terutamanya antara yang paling terkehadapan mengetuai kebangkitan rakyat dengan slogan ‘makhal sakhti’ atau kuasa rakyat.

Saya turut hadir di satu program ceramah Anwar Ibrahim di Selayang hujung minggu baru-baru ini. Tidak kurang 10,000 orang membanjiri padang tempat ceramah diadakan. Walaupun hujan turun dan padang dipenuhi air, rakyat tetap tidak berganjak menunggu kehadiran Anwar. Ternyata walaupun ucapan Anwar hanya lah 30 minit sahaja, namun ianya dilihat cukup berbaloi bagi rakyat. Yang menarik perhatian saya ialah masyarakat keturunan Cina juga sanggup berhujan mendengar ucapan Anwar!

Di pejabat, saya belum lagi terserempak atau mendengar ada suara-suara yang mendokong BN sekarang ini. Yang ada cuma bisik-bisik dan cakap-cakap kebencian terhadap eksploitasi BN terhadapa arus media perdana sejak kebelakangan ini. Sembang-sembang rakan sekerja jelas tidak lagi tertahan dengan kenaikan kos hidup.

Lebih menakjubkan, rakan-rakan yang terkenal tidak ambil pusing langsung tentang pergolakan politik selama ini begitu bersemangat bercerita mengenai ceramah Anwar yang mereka ikuti di sana-sini.

Di taman perumahan tempat saya tinggal pula, daripada 500 unit rumah, tidak ada sebuah rumah pun yang mengibarkan bendera BN. Suasana ini jauh berbeza dengan 4 tahun yang lalu.

Suasana ini semua menyebabkan saya tertanya-tanya apa yang sudah terjadi? Adakah ini yang dikatakan ‘silence majority’. Apa pun tempoh 70 jam terakhir ini, pelbagai tektik dan helah akan muncul dan mungkin lebih menggemparkan. Yang terbaru setakat ini ialah pengumuman SPR membatalkan penggunaan dakwat pencelup jari yang sebelum ini bertujuan untuk mengelakkan pengundian dilakukan lebih daripada sekali.

Apa lagi selepas ini?

Tiada ulasan: