Rabu, 26 Mac 2008

Dalam kegembiraan itu terselit kesyahduan


Pagi tadi saya singgah di ‘warung sahabat’ di Kg Bharu. Sebenarnya hanya saya dan Pendi, rakan saya yang cacat penglihatan itu sahaja yang menggelarkan tuan punya warung itu sebagai ‘sahabat’ dan warungnya sebagai ‘warung sahabat’. Mungkin kerana abang empunya warung itu yang memanggil semua pelanggannya sebagai sahabat, maka kami pun turut panggilnya ‘sahabat’.

‘Warung sahabat’ ini menjual bahan-bahan seperti akhbar alternatif dan VCD ceramah dan kuliah. Oleh kerana saya masih belum lagi mempunyai ‘catatan kemenangan’ Barisan Rakyat khususnya PAS dalam PRU ke-12 baru-baru ini, maka saya ke ‘warung sahabat’ untuk mendapatkan satu dua keping VCD sebagai rekod saya.

Sampai di pejabat, saya mencuba dahulu VCD tersebut untuk mempastikan yang ianya tidak rosak. Sebab kalau rakamannya tidak baik, saya berkesempatan menukarnya semula waktu pulang dari pejabat petang nanti.

Walaupun saya melihat VCD-VCD itu secara sepintas lalu sahaja kerana perhatian sebenar akan saya berikan bila memasangnya di rumah nanti, saya sempat menghayati beberapa pemandangan dan mendengar beberapa luahan penceramah-penceramah dalam VCD tersebut. Dalam kegembiraan itu sebenarnya terselit sejuta keinsafan dan kesyahduan.

Saya tidak dapat menahan kesedihan bila dalam salah satu VCD, Sdr Yusuf Husin yang merupakan Setiausaha Perhubungan Pas Negeri Kedah menyingkap betapa ‘kemenangan’ yang dikecapi hari ini adalah hasil perjuangan tokoh-tokoh terdahulu seperti Allahyarham Ustaz Dato’ Hj Fadzil Mohd Nor, Mustaffa Long dan As-Syahid Ustaz Ibrahim Mahmud.

Memang pejuang-pejuang ini adalah antara perintis penting kemenangan Pas di Kedah hari ini.

Sempat juga saya mengikuti ucapan MB Kedah yang baru, YAB Ustaz Azizan Abd Razak. Ucapannya mantap dan berwawasan. Jauh lebih hebat daripada ucapan MB atau Ketua Menteri BN.

Tidak ketinggalan ucapan YB Gobalakrishnan yang cukup menggamatkan. Inilah pejuang-pejuang yang berjaya diangkat oleh rakyat bagi mewakili mereka di dewan rakyat melalu PRU ke-12 baru-baru ini.

Menelusuri pula kemenangan di Kelantan, ternyata ucapan YB Takiyuddin dan YB Husam dalam VCD bertajuk ‘Ceramah Sulung Pasca PRU ke-12’ cukup menggambarkan betapa kukuhnya dokongan terhadap kerajaan Tok
Guru itu. Keterampilan 2 tokoh muda di Kelantan ini benar-benar mendamaikan hati kita dan yakin bahawa Pas di Kelantan sudah pun siap dengan pimpinan pelapis yang mantap.

Kemudian saya sempat menyingkap catatan Tarmizi Mohd Jam mengenai kisah MB Perak yang baru. Antara lain kata Tarmizi dalam satu majlis forum "Apa Selepas Ini (What's Coming Next)" dianjurkan oleh empat media cetak Cina utama iaitu Guang Ming Daily, Sin Chew Daily, Eye Asia dan Sin Chew-i., MB itu telah bercakap menggunakan 4 bahasa dengan begitu fasih iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Cina dan Tamil! Lebih menakjubkan MB itu juga mampu menggunakan dialek Mandarin, Hokkien dan Kantonese.

Ternyata memang beliau adalah pilihan yang tepat untuk rakyat Negeri Perak. Beliau benar-benar menjadi simbol dan anugerah kepada perpaduan di negeri itu.

Tahniah Pas!

Tiada ulasan: