Rabu, 13 April 2011

Ya Allah kurniakanlah kemenangan!

Pilihanraya DUN Sarawak kali ini memang luar biasa sambutannya. Angin perubahan dapat dirasakan dimana-mana. Melalui laporan blog-blog pro Pakatan, saya melihat mereka begitu yakin terhadap azam rakyat Sarawak untuk menolak BN kali ini. Manakala paparan media BN terutama TV3 jelas memperlihatkan ketakutan dan kegelabahan yang begitu ketara terhadap kebangkitan rakyat.

Memang, semua pihak tidak menyangka rakyat Sarawak bangkit pada hari ini untuk melakukan perubahan. Sambutan masyarakat Sarawak yang terdiri daripada pelbagai etnik seperti Iban, Kadazan, Bidayuh, Melayu, Cina dan lain-lain terhadap Pakatan mengingatkan saya terhadap protes besar-besaran kaum India di Semenanjung dalam PRU-12 yang lalu. Gelombang kali ini sudah menjadi Tsunami! begitu rumusan rakan-rakan blog.

Yang mengujakan saya lagi bila calon-calon Pas turut mendapat sambutan begitu hebat. Kehadiran Tuan Guru Mursyidul Am Pas ke Sarawak telah benar-benar menggegarkan BN. Ceramah pada 10hb yang baru lalu adalah antara yang mencemaskan BN, bila ianya membariskan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Tok Guru Nik Aziz. Kehadirannya sudah melangkaui 10 ribu orang! Ini sudah merupakan sesuatu yang pelik bila ianya berlaku di Bumi Kenyalang.

Melalui gambar-gambar yang di post ke blog-blog jelas sekali bahawa sambutan rakyat Sarawak kali ini cukup menakjubkan. Saya sempat melihat satu klip video bagaimana rombongan PM disambut dengan kibaran bendera Parti Keadilan oleh rakyat setempat sambil melaungkan reformasi.

Memang kerajaan BN Taib Mahmud sudah begitu tua. Kepimpinannya sudah tidak diperlukan lagi oleh rakyat. Masanya sudah tiba untuk BN Sarawak duduk di kerusi pembangkang dan melihat bagaimana Pakatan Rakyat melakukan urus tadbir yang baik sebagaimana yang dilakukannya dengan begitu cemerlang di negeri-negeri yang dikuasainya di Semenanjung. Rakyat sudah begitu lama menderita manakala pemimpin BN pula hidup begitu mewah.

Apapun tugas kita di sini selain menghulurkan sumbangan tabung pilihanraya Sarawak, kita juga wajib untuk berdoa dan bermunajat supaya Allah swt menjatuhkan sebuah kerajaan yang rakus dan terbentuk sebuah kerajaan baru yang menyebelahi rakyat.

Ya Allah kurniakanlah kemenangan kepada 5 orang calon Pas di Sarawak khususnya. Dengan kemenangan itu akan menjadikan kerajaan baru Pakatan Rakyat di Sarawak lebih diberkati. InsyaAllah.

Tiada ulasan: