Rabu, 27 April 2011

Sedikit sorotan kegigihan ahli Pas

Saya teringat sembang-sembang dengan Ustaz Zakaria dan isterinya Umi Sham beberapa hari lalu. Banyak juga yang kami bualkan tapi yang menarik perhatian saya ialah cerita-cerita mengenai kegigihan ahli-ahli biasa Pas mengumpul dana untuk membangunkan jamaah.

Saya menyorot cerita yang pernah di sampaikan oleh allahyarham Ustaz Bunyamin Yaacob satu ketika dulu sewaktu berkuliah di Balai Islam Taman Melawati. Katanya dia pernah berceramah di sebuah kampung pendalaman di Negeri Pahang. Tuan rumah tempat dia berceramah itu adalah sebuah keluarga penoreh getah yang hidup cukup sederhana. Maklumlah orang kampung, pendalaman pulak tu.

Selepas ceramah semasa di jamu sedikit jamuan dia ternampak 8 keping getah di sidai (istilah orang Melaka) di atas para rumah tersebut. Yang agak ganjilnya 5 keping getah di sebelah sana manakala 3 keping disebelah sini. Sengaja saya bertanya, kata ustaz Bunyamin kepada tuan rumah apa bezanya getah di sana dan di sini. Kata tuan rumah, 5 keping itu untuk kami sekeluarga, manakala 3 keping itu adalah untuk Parti Pas!

Umi Sham pula menceritakan sewaktu dia tinggal di Kedah dulu, semua ahli-ahli Pas di situ diingatkan supaya mengasingkan segenggam beras setiap kali memasak nasi. Beras yang diasingkan itu adalah untuk jamaah Pas. Setiap bulan ahli-ahli akan membawa beras yang mereka asingkan itu ke markaz untuk dikumpul dan dijual untuk kegunaan tabung perjuangan Islam Pas.

Memang itulah secebis kisah kegigihan dan keikhlasan pejuang Pas membangunkan perjuangan. Isteri saya juga berkongsi cerita bagaimana kami juga menyediakan sebuah tabung Pas untuk diisi oleh kami sekeluarga.

Saya masih ingat cerita kegigihan ahli-ahli Pas seperti ini sering di bawa oleh alllahyarham Ustaz Hj Hassan Shukri dimasa hayatnya kalau beliau mengisi program-program Pas di mana-mana sahaja.

Mungkin ini sebahagian daripada maksud seorang penyajak yang mendeklamasikan sebuah sajak berjudul ‘Wira Tak Di Dendang’

Tiada ulasan: