Selasa, 10 Mei 2011

Template untuk Amir...

Amir Saiful Islam anak saya yang ke-3 pulang bercuti setiap 2 minggu. Beliau belajar di Tingkatan 3 di STARP, Sabak Bernam. Dalam usrah keluarga kami baru-baru ini beliau membangkitkan mengenai sikap beberapa orang kawan sekolahnya yang membuat tuduhan melulu terhadap perjuangan Islam Pas.

P.A.S , Parti Ajaran Sesat! Kata seorang kawan dengan nada mengejek di sambut dengan gelak beberapa kawan yang lain. Tuduhan yang muncul secara tiba-tiba itu jadikan kita susah nak ‘counter’ balik, kata Amir. Bukan tak boleh jawab tapi geram sangat dengan cara mereka ‘menyerbu’ gila macam tu, bantahnya keras.

Saya cuba membantu untuk melepaskan sakit hati dan geram terhadap tindak tanduk beberapa orang kawannya itu. Sebenarnya itulah reality sebenar masyarakat, saya menenangkan degupan jantungnya. Kita mungkin telah membaca pelbagai tulisan atau mendengar ceramah-ceramah yang telah pun menjawab persoalan yang di ejekkan oleh kawan kita seperti di atas. Atau kita sendiri memang pun punyai hujah balas untuk itu. Tetapi suasana dan ‘serangan’ mendadak tanpa diduga itu menyebabkan kita gelabah dan hilang punca.

Jadi abah suka kalau Amir sedar mengenai reality seperti itu. Kita perlu mengambil ini sebagai sejenis ‘exercise’ minda yang sihat. Sebab perjalanan yang bakal dilalui oleh pejuang Islam akan menempuh banyak lagi ‘sergahan’ yang lebih hebat terhadap minda kita. Tidak perlu tertekan atau panas hati membuta tuli untuk menjawab. Tetapi tunjukkan kematangan dan ajarkan juga kematangan itu kepada mereka. Amir nampak berminat dan cuba memahami apa yang saya maksudkan. Agak tinggi kot lontaran saya kali ini.

Sebenarnya banyak lagi lontaran-lontaran negatif yang dibuat oleh kawan-kawan mengenai perjuangan Islam Pas, Amir mencelah cakap saya. Tapi mereka ni bukannya serius sangat, buat main-main je. Tapi kalau tak jawab pun tak boleh, nampak dia marah sangat dengan sikap kawan-kawannya itu.

Memanglah. Sikap Amir tu betul. Betul sebab kita kena marah dan benci bila sesuatu itu di tuduh atau di nilai dengan cara yang salah dan tidak adil, saya cuba masuk gear satu tapi tak tahu nak jawab dulu ke persoalan di atas atau memberikan Amir asas dalam menjawab.

Macam nilah, saya mula memutuskan untuk menjawab dulu. P.A.S. Parti Ajaran Sesat, seperti kata merekalah. Carilah peluang untuk mengajak mereka berfikir sedikit, kata saya. Mereka tentu kenal Dato’ Dr Haron Din, dia ialah Timbalan Mursyidul Am Pas! Kalau kamu kata Pas sesat bermakna kamu juga kata Dr Haron Din sesat.

Kamu tentu kenal Ustaz Datuk Hj Ismail Kamus, dia ialah ahli Pas dan bekas JK Pas Pusat, kalau kamu kata Pas sesat bermakna kamu juga tuduh beliau sesat.

Kamu tentu juga kenal Ustaz Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, dia ialah Naib Presiden Pas, kalau kamu kata Pas sesat bermakna kamu juga tuduh ulamak ini sesat.

Cukup bawa 3 nama ulama tersohor ini. Tak perlu kita kemukakan Tok Guru Nik Aziz atau Tok Guru Hj Hadi, kata saya. Tak payah jawaban yang ilmiah untuk persoalan macam tu untuk tahap kawan-kawan yang macam tu, tambah saya lagi. Amir mengangguk-angguk.

Sama juga dengan persoalan lain yang dilontarkan atau yang akan dilontarkan, saya mula naik syeh. Pasal Amir hanya balik 2 minggu sekali jadi sudah tentulah tak dapat nak ikuti perkembangan semasa dengan baik melainkan yang terhidang di sekolah melalui akhbar arus perdana dan saluran TV, tambah saya.

Jadi Amir sekali lagi perlu mengajar kawan-kawan bagaimana menjadi muslim yang baik. Muslim yang baik atau bakal pemimpin yang baik sudah tentulah mempunyai sifat adil apabila menilai sesuatu. Kalau isu yang dibangkitkan oleh TV3, RTM atau Utusan Malaysia menuduh Pas, adalah adil sebagai muslim yang baik dan bakal pemimpin yang berwibawa satu hari nanti belajar untuk mendapatkan maklumat sebenar daripada sumber Pas sendiri seperti akhbar Harakah atau ceramah pimpinan Pas sebelum kita membuat sesuatu kesimpulan. Lega rasanya dah sampai ke tahap ini bisik hati saya.

Bolehkah kita berlaku adil kalau kita hanya mendengar isu yang dibangkitkan oleh sekutu Umno/BN itu tanpa kita menyemak sumber sebenar daripada pihak yang dituduh seperti Pas? Saya menguatkan lagi hujah.

Kalau kita boleh lakukan seperti itu, menilai dengan adil katakan kepada kawan-kawan kita itu bahawa tidak menjadi hal kalau mereka hendak cenderong menyokong mana-mana pihak dalam sesuatu isu. Kerana anda telah mendengar dari kedua belah pihak. Terserah kepada anda.

Inilah ‘template’ jawaban kepada semua persoalan yang melibatkan isu semasa yang abah sediakan untuk Amir. Kita hendak usahakan supaya rakan-rakan kita diangkat keatas landasan yang betul. Iaitu landasan tahap pertama, landasan berfikir dan menilai secara adil dan bijak. Bukan membuat lontaran-lontaran bodoh yang tidak melambangkan jiwa sebagai pemimpin masa depan.

Satu lagi yang Amir perlu ingatkan kepada kawan-kawan ialah supaya lebih berhati-hati untuk membuat tuduhan kepada ulamak. Kalau tidak tahu hujung pangkal lebih baik diam. Itu lebih selamat.

Tiada ulasan: