Isnin, 16 Mei 2011

Tunggu apa lagi?

Fitnah semakin menjadi-jadi. Video lucah di edar dengan begitu bebas seolah-olah perbuatan mengedar bahan lucah bukan satu kesalahan. Akhbar arus perdana dan TV juga memilih mensensasikan cerita-cerita berskala 18SX. Cukup memalu dan mengaibkan. Dalam blog-blog pro Umno/BN lebih dahsyat lagi cerita-cerita tahap fitnah ini diangkat dan dimanupulasi semahunya. Apa nak jadi dengan masyarakat kita ni?

Semata-mata untuk mempertahankan pengaruh dan kuasa sanggup memfitnah dan mengaibkan saudara Islamnya sebegitu rupa. Lebih menyedihkan lagi saya belum mendengar nasihat yang ‘vokal’ dan lantang daripada ahli-ahli agama atau yang dikatakan ulama’ Umno dalam membetulkan sikap dan tuduhan melampau terhadap DS Anwar Ibrahim itu. Saya ada membaca satu berita dalam satu forum anjuran Umno baru-baru ini dimana seorang ulama’ muda Umno cuba memberikan nasihat berhubung isu video lucah tersebut, tetapi dengan selamba ianya di simpulkan sebaliknya oleh Ketua Penerangan Umno yang merupakan seorang lagi panel.

Ini sekaligus jelas menunjukkan bahawa suara ulama’ Umno walaupun dengan mengemukakan hujah agama, tetap boleh diketepikan dengan mudah jika ianya tidak menguntungkan Umno/BN.

Usaha ulama’ muda yang menyertai Umno itu memang patut dipuji dan saya harap dia dan rakan-rakan ulama’ nya mengumpul sedikit keberanian lagi untuk turut memantau dengan serius blog-blog proUmno ‘terlajak’ tersebut. Dalam masa yang sama suka juga saya pesankan berdasar kepada tindakbalas pimpinan Umno terhadap saranan ulama’muda mereka dalam isu sebesar fitnah seks ini bahawa Umno sebenarnya lebih suka peranan ulama’ muda ini lebih menjurus supaya menangani pengaruh Pas sahaja tak lebih daripada itu. Memang menyedihkan.

Kepada ulama’ muda Umno, kehadiran anda di sana memang tambah ‘mengeliru’kan umat. Saya tidak fikir anda gemar dan redha saudara Islam anda seperti DS Anwar Ibrahim diaibkan sedemikian rupa. Anda memang telah cuba melakukan apa yang patut tetapi impaknya hanya menambahkan keliru lagi umat.

Sikap terbaik anda adalah kembali semula kepada rakan-rakan seperguruan anda untuk berjuang di dalam saf yang satu. Tanpa berselindung saya ingin sarankan bahawa saf itu ialah Parti Islam SeMalaysia (PAS).

Anda tidak perlu membawa hujah panjang yang kononnya akademik tetapi berbelit-belit, kerana belitan itu biasanya hanya berpusing-pusing disekitar cuba menjaga kepentingan keselesaan pangkat, kedudukan dan pengaruh sahaja. Ianya cukup mudah, orang buta pun nampak kewarasannya. Oleh itu apa ditunggu lagi. Inilah masanya. Disaat budaya fitnah sudah membakar dengan lahap sehingga kian menghancurkan penghormatan terhadap bangsa dan agama kita.

Bangsa Melayu kita yang kaya dengan adab dan kelembutan sudah cukup terhina dengan budaya fitnah yang cukup songsang di dokongi pula oleh sang penguasa bangkrap idea dan nilai. Nasihat ilmuan dan ulama’ tidak dipakai demi memuaskan nafsu politik.

Saya yang kerdil ini setia menanti untuk meraikan ‘U-Turn’ saudara dengan kata-kata ‘Selamat kembali ke pangkuan sahabat-sahabat seperguruan’. Tunggu apa lagi?

Tiada ulasan: