Selasa, 17 Mei 2011

Sudah, sudahlah tu...

Petang tadi mahkamah telah memerintahkan DS Anwar Ibrahim supaya membela diri terhadap kes liwat II yang dihadapinya. Seperti juga DS Anwar, saya sedikit pun tidak terkejut dengan keputusan itu. Saya malas nak ulas sebab apa saya katakan yang saya tak terkejut pun.

Sejak tuduhan yang pertama dulu terhadap DS Anwar saya tak pernah percaya. Bukan saya taksub terhadap beliau malah saya pun bukan penyokongnya pun. Terus terang saya lebih dekat dengan Pas.

Tapi sebagai seorang muslim, saya langsung tak percaya tuduhan ke atas DS Anwar walaupun pada waktu itu beliau masih Timb. Presiden Umno.

Pada saya mana mungkin bahkan tak masuk akal manusia seperti DS Anwar boleh terlibat dengan jenayah sejijik itu. Beliau yang punya latarbelakang pejuang Islam walau atas platform apa pun bagi saya hampir mustahil boleh ‘involved’ dalam perbuatan keji seperti itu.

Rakan-rakan beliau yang ramai dikalangan para ulama’ tempatan dan antarabangsa menjadikan beliau berada dikalangan manusia berprinsip dan pengamal agama yang baik. Sejarah awalnya tercatat sebagai pemimpin Angkatan Belia Islam Malaysia ABIM sudah cukup menggambarkan tentang iltizamnya terhadap perjuangan agama dan keadilan sejagat. Mana mungkin bagi saya orang yang lidahnya saban waktu berceramah dan berpidato dengan imej islami boleh mampu berdiri dihadapan khalayak sekiranya dalam masa yang sama terlibat dengan aksi terlampau itu. Tak mungkin!

Ya betul saya ‘orang Pas’. Tapi itu bukan bermakna saya boleh menerima tuduhan jijik seperti itu walaupun ianya terkena kepada beliau yang ketika itu masih bersama Umno. Ustaz-ustaz bahkan Tok Guru pimpinan dalam Pas biasa membicarakan sudut-sudut hokum Islam yang menggariskan betapa ketatnya syarat untuk mensabitkan jenayah zina dan liwat. Bukan itu sahaja bahkan bahaya dan akibat kemurkaan Allah yang cukup mengerikan jika kita terlibat menuduh orang itu berzina atau meliwat. Ini menjadikan saya tidak dapat menerima langsung tuduhan yang dilemparkan ke atas DS Anwar sejak dulu lagi.

Sama juga dalam isu video seks. Datuk SK yang membuat pengakuan bahawa beliau adalah salah seorang yang ada dalam bilik kejadian perlakuan jijik itu. MasyaAllah. Ini satu lagi kenyataan yang sudah cukup bagi saya menolak mentah-mentah penglibatan DS Anwar. Hei…anda sendiri boleh fikir secara sihat dan rasional, adakah orang seperti DS Anwar mampu melakukan aksi tak senonoh itu di depan orang lain. Tak masuk akal!

Cukup jahat tuduhan ini. Menggambarkan betapa hodohnya DS Anwar yang bukan sahaja peliwat malah penzina jugak!

Sudahlah. Kalau orang Umno nak percaya terserah. Jawablah dengan Allah nanti. Saya memang langsung tak percaya. Cukuplah mengaibkan orang lain. Kepada mereka yang masih ada akal dan budi, ada iman dan agama berpatah baliklah. Jangan libatkan diri dalam hal mengaibkan ini. Kalau orang lain ada kepentingannya untuk menjatuhkan DS Anwar, tetapi kita yang tak ada apa-apa kepentingan ini jangan pikul dosa yang maha besar itu. Biar mereka meneruskan pembohongan demi menutup pembohongan terdahulu.

Saya tidak perlukan hujah mahkamah yang berbelit-belit, hujah saya di atas sudah cukup mengamankan hati saya.

Mereka merancang Allah juga merancang. Ketahuilah perancangan Allah lah yang terbaik.

Tiada ulasan: