Ahad, 29 Mei 2011

Ketakutan Umno/BN...

Walau berkecai tulang dan badan, bercerai nyawa sekalipun Putrajaya minta dipertahankan. Begitu rayuan Najib dalam himpunan belia di Putrajaya.

Banyak yang tersirat dari kenyataan Najib tersebut. Yang tidak sukar di kesan ialah kegusaran beliau yang tersangat-sangat terhadap pengaruh Pakatan Rakyat menjelang PRU-13 tidak lama lagi. Sebelum ini hampir tidak biasa kita dengar BN begitu bimbang kalau-kalau kepimpinan Kerajaan Pusat mampu diambil alih oleh mana-mana parti lain.

Tetapi bila Najib saya kira paling tidak sudah 2 kali mengeluarkan kenyataan seumpama itu sekaligus membayangkan bahawa risikan dipihak beliau sendiri sudah memberi signal yang agak keras betapa Pakatan Rakyat sudah bersiap-siap untuk mengambilalih Putrajaya.

Saya tidak fikir sekiranya kenyataan seumpama itu keluar daripada mana-mana pimpinan Pakatan Rakyat ianya boleh diterima oleh pihak keselamatan. Bayangkan kalau kenyataan itu berbunyi ‘Walau berkecai tulang dan badan, bercerai nyawa sekalipun Putrajaya mesti kita rampas!’ Anda sendiri boleh menjawabnya. Dengan segera pihak-pihak yang ada kaitan dengan keselamatan negara akan segera mengeluarkan komen dan amaran.

Hairan, apa perlunya sampai begitu untuk pertahankan kuasa. Atau adakah sesuatu yang lain yang hendak disembunyikan sehingga takut sangat partinya tewas. Bukankah negara ini katanya mengamalkan sistem demokrasi. Rakyat boleh menentukan mana-mana parti yang mereka percaya untuk memimpin negara ini melalui peti undi, tidak perlu sampai berkecai nyawa dan badan!

Himpunan yang dinamakan sebagai Himpunan Sejuta Belia itupun dibuat menggunakan platform Kementerian Belia, Tak ubah seperti Karnival Jom Heboh yang dianjurkan oleh TV3. Bahkan karnival tersebut juga mengambil tempat di situ pada perhimpunan tersebut. Tak kisahlah macamana belia-belia itu sampai ke Putrajaya, yang pasti mereka diangkut dan dibiayai ke sana. Selain seluruh jentera kerajaan digunakan untuk menjayakannya, pasukan seperti pengakap, bulan sabit merah juga berkhemah perdana di sana.

Sebab itu saya tidak merasakan belia-belia tersebut ambil pusing dengan ayat-ayat politik Najib. Mereka lebih bijak daripada yang disangkakan oleh pemimpin Umno/BN. Belia sudah tentu akan memilih parti yang menyebelahi rakyat, bukannya parti yang menyebelahi kroni dan suku sakat.

Memang himpunan belia tersebut jauh sekali untuk disamakan dengan Himpunan Pemuda Pas yang diadakan di beberapa buah negeri sebelum ini. Beribu-ribu pemuda Pas datang daripada segenap pelusuk negeri berhimpun dengan semangat perjuangan dan biaya sendiri. Semangat untuk bekerja kuat mempertahankan negeri-negeri Pakatan Rakyat dan keazaman untuk mengambil alih Putrajaya menjadikan ‘gegaran’ tersebut membuatkan Umno/BN tidak mampu melelapkan mata.

Apapun sekali lagi ucapan Najib di Perhimpunan Belia itu jelas sekali menggambarkan ketakutan Umno/BN terhadap sambutan yang diberikan terhadap Pakatan Rakyat. Cukup ketara pelbagai tohmah dan fitnah yang di susun oleh Umno/BN nampaknya gagal mempengaruhi rakyat walau sedikitpun.

Tiada ulasan: